Lästips!

Merparten av dagens rekommendationer och råd för träning baserar sig på studier på män. Enligt forskning kan kvinnor optimera sin träning och undvika kvinnospecifika hälsorisker och idrottsskador med rätt träningsupplägg. Men svenskarna rör sig fortfarande för lite. På Idrottsstatistik kan ni läsa mer. Den statistik som presenteras bygger på att människor själva fått uppskatta sin fysiska aktivitet. Observera att vi tenderar att överskatta mängden motion när vi själva får bedöma den.

Om koncentration…

Det är inte lätt att koncentrera sig när det finns störande ljud runtomkring. Vi bad Olof Röhlander att tipsa om 3 sätt att stänga av och ta kontroll över sin ljudmiljö (så här såg det ut i nr 1/2020). Här kommer de: 1) Det börjar med att du byter inställning till yttre ljud. Det är klart att vi alla helst vill ha lugn och ro runtomkring oss, och är det viktigt så kan du försöka styra mot sådana miljöer där du slipper bli störd. Men när det ändå sker så vänder du på tänket. Istället för att du i det fallet måste ha knäpp tyst runtomkring dig för att kunna prestera, och kanske blir onödigt irriterad, så ser du varje ljud som möjlighet till träning för att se om du kan koncentrera dig ändå. Allt som du inte kan kontrollera vänder du till din egen fördel. 2) Låt säga att det flyger en helikopter i luften. Du tar nu tid och ser hur länge du kan gå in i dig själv och stänga av det yttre störmomentet innan du tappar fokus. Sedan försöker du slå den tiden till nästa gång. Det här är effektivt, för det innebär att du gör om den här situationen till mental träning. Och eftersom det ofta kommer ljud utifrån som du inte kan kontrollera, så blir det logiskt att omfamna dessa moment snarare än att irritera dig. 3) För varje gång du tappar koncentrationen så börjar du om och tar tid igen. Slutligen börjar du nu söka dig till allt större utmaningar, eller till och med ber andra medvetet komma med ljud som skulle kunna göra att du hamnar ur balans. Vad det handlar om är – återigen – att du byter inställning från irriterad till att du börjar ta kontroll över din egen respons. Sedan börjar du ta tid och ser hur länge du klarar. Allt eftersom söker du dig medvetet till allt tuffare utmaningar. Slutmålet är att ingenting egentligen stör dig utan din egen tillåtelse. Du blir således mentalt starkare, inte av att det är tyst, utan för att du kan gå in i dig själv på beställning, något du har nytta av inte bara på golfbanan, utan i livet i stort.

Åre, summer edition…

Som vd för Holiday Club i Åre lever Pernilla Gravenfors och familjen ett aktivt liv både på jobbet och på fritiden. Något som hon även tar med sig till jobbet där ledordet ”tillsammans” går som en röd tråd genom anläggningens koncept. Ett 600 kvadratmeter stort gym, en stor yogasal med bästa utsikten över skutan och Åresjön och en hälsoinriktad restaurang, Grow. I det här numret hade vi en intervju där hon bland annat berättade att från början var tanken att Pernilla och hennes man Niklas och deras söner Filip och Noel skulle stanna i tre år när de flyttade till Åre 2009. De är fortfarande kvar. Åre är verkligen magiskt. Nyfiken på hur det ser ut nu? Kika in på @Holiday Club Åre.

Voilá

En kall soppa är perfekt ha med sig under en het dag på golfbanan. Därför vill vi tipsa om denna Raw avokadosoppa som är både mättande och svalkande. Du behöver: 2 st avokado, 2 st gurkor, 2 msk färsk ingefära, riven 2 st lime, 70 gram färsk spenat, 2 krukor färsk mynta, 2 msk olivolja, 1 msk vitvinsvinäger, 4 krm salt. Gör så här: Halvera, kärna ur och lägg avokadoköttet i en mixerbunke. Skala och grovtärna gurkan. Skala och riv ingefära. Skölj och riv skalet från limen. Tillsätt gurka, ingefära, limeskal, limesaft, spenat, myntablad, olja, vinäger och salt i mixerbunken. Mixa till en slät soppa. Häll upp i en termos och ta med. Recept från Tasteline.

Missa inte

Tack för alla bidrag till vår utlysta fototävling – viket intresse. Fortsätt skicka fram till den 15/8. Vi har också fått en ny tillströmning av läsare som har fått upp ögonen för golf. Därför vill vi tipsa om den här aktiviteten. På Körunda kan du också låna klubbor och prova på att slå bollar på rangen. Längtar du också efter att läsa om spännande entreprenörer som bejakat en idé, förverkligat en dröm eller förmedlat ett positivt budskap. Då har vi ett kanonerbjudande till vårt nästa nummer ute den 4 september. Boka här för 29 kr. Gäller fram till den 18/8.