Powermorgon

Att träna med en pulsklocka, oavsett om du springer, cyklar eller går, kommer hjälpa dig att skräddarsy din träning. För att få ut maximalt av till exempel en löparrunda är det inte nödvändigt att springa så snabbt som man orkar, det viktiga är att ligga i rätt pulszon. För att kunna arbeta effektivt med pulsen bör du ta reda på vad du har för maxpuls. Maxpulsen är det maximala antalet slag ditt hjärta kan slå under en minut vid en viss aktivitet. Din maxpuls kan vara olika vid olika typer av aktivitet. Till exempel har du generellt högre maxpuls vid löpning än vid cykling. Det beror på hur mycket muskler som är aktiverade, om du bär upp din egen kroppsvikt och så vidare. Maxpulsen sjunker även med åldern. Normalt räknar man med att maxpulsen sjunker ett slag per levnadsår hos otränade och något mindre hos personer som tränar. Maxpulsen är med andra ord inte något mått på hur vältränad du är. Du kan inte träna dig till en bättre maxpuls, så jämför inte din maxpuls med någon annan för det säger ingenting. För att ta fram din maxpuls används olika uppskattningsformler. Den vanligaste är 220 minus ålder. Observera att det är just uppskattningar. Maxpulsen är genetiskt betingad och kan därför ligga ganska långt från dessa uppskattningar. Dina hjärtslag, din puls, säger väldigt mycket om din hälsa. Och eftersom hjärtat är en muskel så är det av yttersta vikt att träna just hjärtat för ett långt och hälsosamt liv.

Detta inlägg är publicerat i Lifestylegolf magazine. Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.