Uppladdning och energi


Vad du äter och dricker innan och under golfrundan kan vara skillnaden mellan ett sänkt hcp och en dålig runda. Golf är en lågintensiv sport, det vill säga du kommer inte ha en särskilt hög puls eller hög muskelaktivitet som gör att kroppen kräver mycket syre för att skapa energi. Se till att du har ätit ordentligt innan du går ut – packa även med dig en smörgås, nötter eller lite torkad frukt. Det gäller även vätska. Dricker du dåligt påverkar det ditt spel. Och det är lätt att dra på sig en vätskebrist under en golfrunda. När kroppen tappar energi sjunker koncentrationsförmågan, vilket troligtvis leder till en hel del dåliga slag och ett sämre resultat. Se alltid till att ha med dig en vattenflaska i bagen. Och ja, vatten räcker mer än väl. Energidrycker är absolut inte något golfspelare behöver eftersom de ofta innehåller en stor mängd socker eller sockerersättningar som gör det svårare att bibehålla en jämn blodsockernivå i kroppen. Vissa energidrycker innehåller även koffein eller andra uppiggande ämnen som kan göra dig skakig – vilket inte gynnar ditt spel. Så inför nästa golfrunda, fundera över hur du äter och se till att packa både vatten och mellanmål i bagen. Det kan göra hela skillnaden.

Detta inlägg är publicerat i Lifestylegolf magazine. Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.