Inblick


Abacus fyllde nyligen 30 år – något som vi uppmärksammade i vår oktoberutgåva. Sedan starten 1991 har företaget klätt det europeiska Solheim Cup-laget sex gånger och varit en av de ledande i branschen med fokus på lätta och stretchiga funktionsplagg – för såväl varma som blöta golfronder. Mannen bakom Abucus, Sven-Olof Karlsson, fick idén redan 1977 då han och en vän spelade sig in i Guinness rekordbok efter 153 spelade hål på 20 timmar. Rekordet sattes på Lunds Akademiska Golfklubb och iklädd jeans och bomullspiké förstod Karlsson att man kunde nog göra golfupplevelsen bättre genom att ha bättre kläder. Fokus från början var att kläderna skulle ge en bättre golfupplevelse genom bättre funktionalitet och kvalitet. De skulle också vara moderiktiga och snygga. Redan från start lanserades framförallt regnkläderna med nya innovativa detaljer som är viktiga för golfaren i olika väder. Idag säljs Abacus kläder i 25 länder.